zurück

HIGHLIGHTS

AUCTION 33 15. September 2012

009   Johann Anton Castell, View on Dresden at sunset. 1848.

Johann Anton Castell 1810 Dresden – 1867 ebenda

Oil on canvas, additionally clad on plywood. Ligated signature "A. Castell" bottom left, dated. Broad, moulded gilded frame with decor band.
Finish slightly yellowish. Paint layer with inpaintings in the sky and in the section of the right bank.

Firnis unscheinbar gegilbt. Malschicht mit Retuschen in der Himmelpartie und am rechten Ufer.

32,2 x 48,4 cm, Ra. 43,5 x 59 cm.

estimate
3.600 €
sold at
3.200 €

012   Christian Friedrich Gille, Tree study. 1855.

Christian Friedrich Gille 1805 Ballenstedt/Harz – 1899 Dresden

Oil on paper completely mounted on thin paperboard. Unsigned. Numbered in ink "N.6" bottom right. Framed in a 19th century Berliner Leiste. Metal label with the designation "Christian Friedrich Gille 1805-1899".
Paint layer with partially with smaller paint loss. On the margins minimal traces of lacquer. Inpaintings in the corners as well as alongside the upper tree trunks. Each corner with minimal drawing-pin hole. Margins with smaller lesions and four major cracks, fixed with the
...
> Read more

26 x 18,6 cm, Ra. 33 x 26,2 cm.

estimate
3.500 €
sold at
2.500 €

021   Mihály von Munkácsy, Side-face portrait of an elderly peasant woman. 1870's.

Mihály von Munkácsy 1844 Munkács – 1909 Endenich

Oil on canvas. Signed "Munkácsy" bottom left. In an opulent, gilded stucco frame. Paint layer with minimal loss of paint top right, the varnish partially with blemishes. Canvas especially on the margins partially with slight distortions and dents.

Mihály Munkácsy zählt heute zu den bedeutendsten Malern in der ungarischen Kunstgeschichte des 19. Jahrhundert. Bereits zu Lebzeiten erlangte er mit seinen dramatisch patriotischen Genreszenen aus dem ungarischen Volksleben, religiösen
...
> Read more

68,5 x 55 cm, Ra. 100 x 87 cm.

estimate
4.800 €
sold at
4.000 €
Aufgrund der Regelungen des Urhebergesetzes können wir diese 
		     	  Abbildung nur zeitlich begrenzt veröffentlichen.

031   Rudolf Ausleger, Composition with heads. 1929.

Rudolf Ausleger 1897 Weißenfels – 1974 Berlin

Tempera on cardboard. atop graphite. Signed "Ausleger" bottom right, dated. Framed behind glas in a broad wooden frame. Cardboard slightly rippled.

Malträger leicht wellig.

47,4 x 34,5 cm, Ra. 59 x 46 cm.

estimate
4.600 €
sold at
3.000 €

* Droit-de-suite of 2.00 % applies.

Aufgrund der Regelungen des Urhebergesetzes können wir diese 
		     	  Abbildung nur zeitlich begrenzt veröffentlichen.

035   Ernst Burmester, Portrait of a sheperd. 1900.

Ernst Burmester 1877 Ratzeburg – seit 1917 im Felde vermißt

Oil on canvas. Signed "E. Burmester" bottom right. Stretcher verso, bottom right and bottom left designated "Burmester" in pencil. Furthermore designated "EB 121" in black centre right and "München" centre left. With two bonded paper labels designated "Stadt Ratzeburg" and "Grossen Berliner Kunstausstellung" with the numbering "1708". In addition verso labelled "Münchner Sezession" top right and centre left with remains of the 1913 Munich Glaspalast-exhibition label. In a gilded, moulded ...
> Read more

102 x 151 cm, Ra. 168 x 117,5 cm.

estimate
5.800 €
Aufgrund der Regelungen des Urhebergesetzes können wir diese 
		     	  Abbildung nur zeitlich begrenzt veröffentlichen.

049   Hermann Glöckner, Triple-broken wedge on black. 1952.

Hermann Glöckner 1889 Cotta/ Dresden – 1987 Berlin (West)

Tempera. Black grounded cardboard. Tempera and silver colour atop pencil. The upper margin red-brown. Verso red-brown coloured, the bottom margin black. The bottom and lateral edges black, the upper edge red-brown. Verso the monogram "G" in various shades of grey. Dated and designated in pencil by Frieda Glöckner (?) "WÜNSCHEN VIEL GUTES" (With best wishes"). Framed in the artist's frame behind glas. Board-like piece of work, compare catalogue raisonné WVZ Dittrich 85 A and nearly identical ...
> Read more

14 x 25,5 cm, Ra. 15,2 x 26,5 cm.

estimate
8.000 €
sold at
10.500 €

* Droit-de-suite of 2.00 % applies.

Aufgrund der Regelungen des Urhebergesetzes können wir diese 
		     	  Abbildung nur zeitlich begrenzt veröffentlichen.

057   Josef Hegenbarth, In front of the carousel. 1948.

Josef Hegenbarth 1884 Böhmisch Kamnitz – 1962 Dresden-Loschwitz

Distemper. Paste colour and water colour on firm vellum. Signed "Josef Hegenbarth" bottom right. Verso a scene from "Knüppel aus dem Sack" (Cudgel in the Sack) in the same technique. Mounted in mat and framed between two glas panels in a wooden frame. Catalogue raisonné WVZ Zesch B III 790.
Paint layer in the top left section of the carousel with minimal reticulation.

Das bunte Treiben der jährlich belebten Volksfeste auf der Vogelwiese in Dresden mit ihren allzeit beliebten
...
> Read more

BA 38,5 x 33,8 cm, Ra. 52 x 46,3 cm.

estimate
4.800 €
sold at
7.000 €

* Droit-de-suite of 2.00 % applies.

066   Herbert Kitzel, Sitting harlequin resting his head on his right hand. 1957.

Herbert Kitzel 1928 Halle (Saale) – 1978 Karlsruhe

Oil on fibreboard. Unsigned. In a black shadow gap frame. Catalogue raisonné WVZ Franzke 380.
Paint layer bottom right with brownish traces of fluid. A subtle, diagonal scratch mark in the upper section of the picture. Corners inconspicuously knocked.

Bis Anfang der 1960er Jahre bilden Gaukler- und Artistenmotive das werkbestimmende Thema in Kitzels Gemälden. Sie geben dem Künstler die Möglichkeit, sich mit kritischem und ironischem Blick der Wirklichkeit zu stellen und verbergen
...
> Read more

119 x 80 cm, Ra. 123 x 83,7 cm.

estimate
7.500 €
Aufgrund der Regelungen des Urhebergesetzes können wir diese 
		     	  Abbildung nur zeitlich begrenzt veröffentlichen.

072   Wilhelm LachnitStill life with camellia and sculpture of Christ. Around 1947.

Wilhelm Lachnit 1899 Gittersee/Dresden – 1962 Dresden

Oil on canvas. Signed bottom left "W. Lachnit", dated indistinctly. Moulded and gilded wooden frame with slender ornamental Decor band.
Paint layer in the bottom right section of the drapery with minimal colour loss. Partially inconspicuous crackles. Finish partially with minimal voids.

In altmeisterlicher Klarheit wendet sich Lachnit der sparsamen Gruppierung einiger weniger Gegenstände zu, die in ihrer zurückhaltenden und doch meisterhaft ausbalancierten Anordnung und in ihrer
...
> Read more

46 x 64 cm, Ra. 90 x 76,5 cm.

estimate
14.000 €
sold at
10.000 €

073   Wilhelm Lachnit, Portrait of a gentleman. Around 1945.

Wilhelm Lachnit 1899 Gittersee/Dresden – 1962 Dresden

Oil on plywood. Signed "Lachnit" bottom right. In red-brown coloured, moulded wooden frame.
Paint layer with three inpaintings in the section of the right hand's fingers. Smaller, threefold crackles in the right section of the backround, ibid. slightly b

Malschicht mit drei Retuschen im Bereich der Finger der rechten Hand. Kleines, dreistrahliges Krakelee im Bereich des Hintergrunds rechts, dort die Malschicht etwas brüchig.

90 x 60 cm, Ra. 107,5 x 77,3 cm.

estimate
4.200 €
Aufgrund der Regelungen des Urhebergesetzes können wir diese 
		     	  Abbildung nur zeitlich begrenzt veröffentlichen.

090   Theodor Rosenhauer"House with angular tower near 'Weißes Roß' in Radebeul in winter. 1958.

Theodor Rosenhauer 1901 Dresden – 1996 Berlin

Oil painting. Oil on rough-textured canvas. Signed "Th. Rosenhauer" bottom left, dated. In a moulded wooden frame. Catalogue raisonné WVZ Werner, addendum.
Paint layer in the upper and lower right section partially slightly brittle. Top right corner with a curved crazing line, bottom right a smaller, slightly frail paint clod.

Malschicht im oberen und unteren rechten Eckbereich partiell mit feinen Brüchen. Ecke o.re. mit einer bogenförmigen Bruchlinie, u.re. eine kleine gelockerte Farbscholle.

40 x 60,5 cm, Ra. 51 x 70 cm.

estimate
20.000 €
sold at
28.000 €

* Droit-de-suite of 2.00 % applies.

Aufgrund der Regelungen des Urhebergesetzes können wir diese 
		     	  Abbildung nur zeitlich begrenzt veröffentlichen.

108   Paul Wilhelm "Skating rink". 1930's.

Paul Wilhelm 1886 Greiz – 1965 Radebeul

Oil on canvas. Signed "P. Wilhelm" to the lower right. To the reverse signed once more, titled and numbered "8" to the stretchers frame, with different notations, remainings of a paper label to the lower left.

Painting with slight craquelé. Small retouch over paint damage to the water of the right hand river bend, there a canvas restoration to the reverse.

Malschicht mit leichter Krakeleebildung. Kleine Retusche über einem Farbverlust unterhalb der rechten Flußbiegung im Wasser, verso punktuell hinterlegt. In der Ecke u.li. ein Nagel.

56 x 101,5 cm.

estimate
3.200 €
sold at
4.600 €

162   Carl Gustav Carus, A swan amidst reed at moonlight, beating its wings. 1852.

Carl Gustav Carus 1789 Leipzig – 1869 Dresden

Charcoal drawing on yellowgreyish paper, partly heightened white and grey. Completely mounted on thin cardboard. A mounted paper label bottom right, thereon signed "Carus", dated and descibed "Zum 11. Sept(em)be(r) 1852". Framed.

Provenance: privat Saxon ownership, goddaughter of Margarete Schwerdtner; previous belonging to Margarete Schwerdtner, foster child by Caroline Cäcilia Carus.

We thank Mr. Dirk Gedlich, Dresden, for helpfull information.

Sheet partly cut to the
...
> Read more

Bl. 22,8 x 19,4 cm, Ra. 24,4 x 20,3 cm.

estimate
6.000 €
sold at
58.000 €
Aufgrund der Regelungen des Urhebergesetzes können wir diese 
		     	  Abbildung nur zeitlich begrenzt veröffentlichen.

410   Franz Fiedler"Jester death, my playfellow". 1921.

Franz Fiedler 1885 Proßnitz – 1956 Dresden

Silver bromide gelatine print. Portfolio with nine prints and one copper heligravure (panel and landscape formats). Each print mounted on cardboard and set under book end paper. With an introduction by Thea Girardelli. Published by "Verlag der Schönheit", Dresden. In th original half-linen folder with typographic title.

Three prints slightly faded, two prints with silvering to the edges. The cardboard brownished and detached foxy. The book end paper with defects. Folder slightly foxy
...
> Read more

Abzüge ca. 20 x 14 cm, Mappe 34,4 x 27 cm.

estimate
4.000 €
sold at
3.300 €

454   Otto Dix"Erna". Around 1930.

Otto Dix 1891 Untermhaus/Gera – 1969 Singen am Hohentwiel

Pencil drawing on brown spreaded "Katastron"- paper. Bottom right with the ligated signatur "Dix", later by the artist dated "32". Framed.
Preparatory drawing of the painting "Melancholia", 1930, Art Museum Stuttgart.
Catalogue raisonné Lorenz NDK 11.1.7.

The corners of the sheet with tiny pin holes and bends.To the top edge with two retouched lost of graphite, probably caused by a unprofessional mounting. Bottom center a small compression. Verso remainings of an old
...
> Read more

46,5 x 56,2 cm, Ra. 73 x 92,6 cm.

estimate
6.500 €

* Droit-de-suite of 2.00 % applies.

Aufgrund der Regelungen des Urhebergesetzes können wir diese 
		     	  Abbildung nur zeitlich begrenzt veröffentlichen.

455   Otto Dix"Lust murder II". 1922.

Otto Dix 1891 Untermhaus/Gera – 1969 Singen am Hohentwiel

Drypoint etching on copper plate printing paper. Unsigned. Second sheet of the portfolio "Death and resurrection". Probably a print outside the edition of 50 prints.
Catalogue raisonné Karsch 44 II, there with different dimensions of the sheet.

Sheet overall irregular slightly brownished, foxy and bended. The left margin with a small tear, the right margin with two tiny tears. Verso inconsiderably stained and with remainings of a former mounting.

In seinem berühmten
...
> Read more

Pl. 27,5 x 34,6 cm, Bl. 44,6 x 52,4 cm.

estimate
2.600 €
sold at
1.800 €

* Droit-de-suite of 2.00 % applies.

Aufgrund der Regelungen des Urhebergesetzes können wir diese 
		     	  Abbildung nur zeitlich begrenzt veröffentlichen.

472   Hermann Glöckner, Lady with hat and yellow brooch. 1947.

Hermann Glöckner 1889 Cotta/ Dresden – 1987 Berlin (West)

Gouache and tempera on four times folded newsprint paper, completely mounted on cardboard.
The work has been registrated in Hermann Glöckner Archiv Dresden.

Newsprint paper brownished. The paint insular minimal fissured as well as with lost of paint to the more pastose areas. The edges and margins with smaller tears and damage by knocking. Two major tears (max. 4,7 cm) to the margin left, the corner top left with damage To the reverse with watermarks.

Die Zeitung als
...
> Read more

Zeitung 84,7 x 54 cm, Pappe 84,7 x 54,5 cm.

estimate
3.500 €
sold at
12.000 €

* Droit-de-suite of 2.00 % applies.

Aufgrund der Regelungen des Urhebergesetzes können wir diese 
		     	  Abbildung nur zeitlich begrenzt veröffentlichen.

556   Bernhard Kretzschmar "The beneficiaries". 1932.

Bernhard Kretzschmar 1889 Döbeln – 1972 Dresden

Drypoint etching on strong velin. Signed to the plate "B. Kretzschmar" bottom left, signed with pencil to the lower left, dated as well as titled.
Catalogue raisonné Schmidt / Werner R 181a (of b).

Margins of the sheet with inconsiderable browning as well as minimal wrinkled and wavy. Left and right edges of the plate fractured.

Blatt, v.a. in den Randbereichen unscheinbar gebräunt. Die Randbereiche minimal wellig und mit leichten Knickspuren. Kleiner Einriß u.li. (7 mm). Die rechte und linke Plattenkante brüchig, die linke etwas deutlicher.

Pl. 36,3 x 49,7 cm, Bl. 48,9 x 62,3 cm.

estimate
1.200 €
sold at
1.000 €

* Droit-de-suite of 2.00 % applies.

Aufgrund der Regelungen des Urhebergesetzes können wir diese 
		     	  Abbildung nur zeitlich begrenzt veröffentlichen.

612   Hans Theo Richter, View on castle Wechselburg. 1933.

Hans Theo Richter 1902 Rochlitz – 1969 Dresden

Watercolour. Signed with pencil to the lower left "Richter" and dated. Set in a mat, the etches ot the sheet completely mounted.
The mounting was initiated by the artist himself and was executed in the Cabinet of prints and drawings, Staatliche Kunstsammlungen Dresden.

Provenance: Eastgerman private property, formerly a present by the widow of the artist Hildegard Richter.

Tiny pin holes to the corners of the sheet. Slightly mouldy to the edges. Small dry fold to the upper left
...
> Read more

41,2 x 31,5 cm.

estimate
3.000 €
sold at
2.500 €

* Droit-de-suite of 2.00 % applies.

741   Dorothea von Philipsborn, Seating boy. 1950's.

Dorothea von Philipsborn 1894 Strehlitz – 1971 Weißwasser

Bronze, casted, with brown patination. Cast in two parts. Monogrammed to the base "D.v.P.".

Mit ihrem plastischen Werk prägte Dorothea von Philipsborn den öffentlichen Raum der Lausitz, insbesondere der Stadt Weißwasser sowie der umliegenden öffentlichen und privaten Kunstsammlungen entscheidend mit. Innerhalb ihres Oeuvres treten dabei unter den Kleinplastiken eine Reihe von Mädchen- und Knabendarstellungen hervor, von denen der sitzende Knabe, nach links gewandt und den Blick in
...
> Read more

H. 28 cm.

estimate
2.600 €
sold at
1.800 €

747   Friedrich Press "Female Nude: Small standing figure". 1973.

Friedrich Press 1904 Ascheberg – 1990 Dresden

Wood, carved, coloured. Signed to the bottom "F. Press" (carved as well as with pencil), dated and numbered "8".
Catalogue raisonné 8 (not published).

Provenance: Private property, Dresden.

We thank Mr. Christoph Deuter, Leipzig, for helpfull information.

The surface with some punctual remainings of wax.

In der breiten Öffentlichkeit ist das bildhauerische Werk des Wahldresdners Friedrich Press insbesondere durch seine sakralen Skulpturen bekannt geworden, die,
...
> Read more

H. 43,9 cm.

estimate
6.500 €
sold at
5.500 €

* Droit-de-suite of 2.00 % applies.

760   "Zwei Grunzochsen - Yaks". Otto Pilz für Meissen. 1906 - 1923.

Otto Pilz 1876 Sonneberg/Thüringen – 1934 Dresden

Porcelain, glazed, naturalistisch in polychromen Unterglasurfarben staffiert. Doppelgruppe eng beieinander weidender Yaks. Auf dem flachen Sockel die unterstrichene Ritzsignatur "Pilz". Am Boden Schwertermarke in Unterglasurblau, die geritzte Modellnummer "X 141" sowie weitere Beizeichen.
Entwurfsjahr 1906.
WVZ Vogel WV 013 (mit abweichenden Maßangaben).

Die Vorlage für die Staffierung der Grunzochsen von Otto Pilz befindet sich in der Staatlichen Porzellanmanufaktur
...
> Read more

H. 18 cm, L. 37,5 cm, T. 19 cm.

estimate
1.500 €
sold at
1.200 €

769   "Perlhuhn mit Küken". Max Esser für Meissen. 1970.

Esser 1885 Barth – 1945 Berlin

Porcelain, glazed, in polychromen Aufglasurfarben staffiert. Auf einem zu naturalistischem Blattwerk ausgeformten Rundsockel stehendes Perlhuhn, drei Küken unter dem Gefieder bewachend. Am Sockel die geprägte Signatur "M. Esser". Am Boden Schwertermarke in Unterglasurblau, geritzte Modellnummer A 1073, die Bossierernummer "119" sowie das geprägte Jahreszeichen.
Entwurfsjahr 1923.

Argwöhnisch späht das Perlhuhn, seinen Kopf drehend und die Flügel schützend über seine Brut
...
> Read more

H. 42,5 cm.

estimate
4.400 €
sold at
3.700 €

840   Attische Pelike. Griechenland. Um 440 v. Chr.

Ceramic. Attic red-figure pelike. Around 440 b.c.
Recto grave-scene with a sitting female figure with wool basket, in front of her Hermes with Chlamys and Petasos. Behind her a female servant, serving a bowl, in the right hand a tankard. Verso two youths discussing, in between a column. Underneath the representation a current meander band, above recto a palmette band, verso a laurel cyma. Beneath the handles a palmette decor on each side. The inside not painted, with a horizontal, wavy
...
> Read more

H. 30 cm, Gew. 2,6 kg.

estimate
1.800 €
sold at
4.000 €

974   Schale mit Fuß. Fritz Kühn, Berlin. 1944.

Fritz Kühn 1910 Mariendorf/ Berlin – 1967 Berlin

Steel, geschmiedet, geschwärzt und partiell vergoldet. Das Fußteil genietet. Runde, weit ausladende Form auf vier Tatzenfüßen. Im Spiegel eine von vier Nieten eingefaßte, zentral gemuldete Aufwölbung mit geritztem, strahlenförmigen Liniendekor. Konzentrisch um die Aufwölbung flächig ein regelmäßig angeordnetes, geritztes Stern- und Blütendekor. Am Boden signiert und datiert "KÜHN 1944".

"Die Vollendung der schlichten Form" – eine Maxime, welche Fritz Kühn für seine, in
...
> Read more

H. 11,5 cm, D. 45 cm.

estimate
960 €
sold at
1.700 €

1022   Prachtvoller Deckenleuchter. Wohl Deutsch. 19th cent.

Messingguß. 24-flammig. Reich gegliederter, balusterförmiger Schaft mit stilisiertem Reliefdekor verziert, mehrfach gegliederter, balusterförmiger unterer Abschluß. Vom Schaft abgehend sechs c-volutenförmige Arme, sich jeweils zu drei unteren, bogenförmig geschweiften Armen öffnend sowie in einem s-förmigen oberen Arm endend. Die Arme mit reichem Floraldekor besetzt und in blütenblattförmigen Tropfschalen und Tüllen endend. Die Arme mittels feiner Gliederketten miteinander verbunden. ...
> Read more

H. ca. 97 cm.

estimate
5.500 €